Miért fontos lépés a szerződéskötés esküvői szolgáltatókkal? Mik szerepeljenek a szerződésben?
Az esküvőszervezés (sajnos) nem csak annyit jelent, hogy a barátnőkkel ruhapróbákra jársz, a vőlegényeddel pedig tortakóstolásra. A szervezésnek van egy szárazabb, hivatalosabb oldala is, ez pedig a szerződéskötés esküvői szolgáltatókkal. Ha érdekel, mire kell odafigyelnetek a szolgáltatókkal való szerződéskötés során, akkor olvass tovább!
Szerződéskötés esküvői szolgáltatókkal – az alapok
Először is a legfontosabb talán azt leszögezni, hogy az egyik legfontosabb dolog egy esküvőszervezés kapcsán, hogy mindig minden igénybe vett szolgáltatásról legyen szerződésünk.
Természetesen nem csak azért van rá szükség, mert ebből vagy abból az irányból bizalmatlanok vagyunk, hanem inkább azért, mert bármikor bárkivel bármi történhet.
Egy aláírt szerződés mindkét felet azonos arányban védi a kellemetlenségektől, és pontosan meghatározza, ki és mit vállalt és ezekért mennyi juttatás, kedvezmény jár.
Mondanom sem kell, mennyire lehet kellemetlen, ha az esküvő előtt egy hónappal valami váratlan éri az esküvői fotóst, vagy szakács nélkül marad a vacsora helyszíne, esetleg a dekorosunk megy el korai szülési szabadságra.
Sok olyan probléma merülhet fel, melyeknek megoldása szerződéssel a kezünkben is nehézkes és roppant kellemetlen. De legalább attól igyekezzünk mindenképpen megóvni magunkat, hogy a baj elhárítása mellett még anyagilag is rosszul járjunk.
A szerződés formája
Akármelyik esküvői szolgáltatóval is alkudozol, legyen az a fotós, zene, vagy a helyszín, erősen ajánlott, hogy írásbeli szerződést kössetek, így mindkét fél számára egyértelműek lesznek a feltételek, és összetűzés esetén mindig ott a rögzített szerződés, amire vissza tudtok utalni.
Ha rákeresel, sok különböző féle szerződésmintát találhatsz az interneten, de szinte biztos, hogy az adott szolgáltató felajánlja Nektek a saját szerződéstervezetét. Ez egy alap tervezet általában, amit minden jegyespár a saját elképzeléseire tud formálni, ezért olvassátok el részletesen és egészítsétek ki azokkal a feltételekkel is, amik az alap mintától eltérnek.
A szerződést el is kérhetitek előre, hogy legyen pár napotok egyedül átolvasni a teljes szöveget, a kisbetűs részeket sem kihagyva. Eldönthetitek, mely részekkel vagytok megelégedve, mi az, amin változtatnátok, és mi újat szeretnétek még belefoglalni a szerződésbe.
Még keresed a megfelelő szolgáltatót? Ez a cikk segíteni fog:
Kinek a feladata a szerződést megírni?
Nincs ugyan kőbe vésve, hogy kinek kell megírni a megállapodást, de általában a megbízható esküvői szolgáltatók rendelkeznek a szolgáltatásukra szabott szerződésmintával.
Ha belegondolsz, akkor teljesen logikus (sőt elvárható), hogy neki legyen kész szerződése, hiszen ő tudja a legjobban összefoglalni, mit és milyen feltételekkel vállal.
Ha olyan szolgáltatóval találkozol, akinek nincs, sőt nem is érdekli, hogy legyen, ne adj Isten azt mondja, ez a Ti feladatotok, akkor érdemes elgondolkozni a megbízhatóságán.
Mit tartalmazzon a szerződés?
A szolgáltatások sokszínűsége miatt a szerződések eltérőek, azonban a felépítésük általánosságban megegyezik.
A következőkben az esküvői helyszín lefoglalására helyezem a hangsúlyt, hogy kifejezetten egy, konkrét szolgáltatással kapcsolatban kapj átfogó képet. Értelem szerűen más szolgáltatásoknál az eldöntendő kérdések változnak.
A következő adatokat mindenképpen tartalmaznia kell:
- Személyes adataitok (szerződés végén az aláírásotok, keltezéssel)
- A szerződés tárgya, attól függően, hogy melyik szolgáltatásról van szó, ebben az esetben az esküvői helyszín részletei
- Árajánlat
- A megbízott kötelességei és jogai (szolgáltató)
- A megbízó kötelességei és jogai (Ti)
- Foglaló vagy előleg, és a fizetési határidő
- Egyéb igények, amiket Ti határozhattok meg
A szerződés részletei:
Az általatok választott menü
A legtöbb étterem kész menü ajánlatokkal készül a jegyes pároknak, melyek különböző árkategóriában mozognak, így mindenki ki tudja választani az ízlésének és pénztárcájának megfelelőt. Érdemes ezt a választott menüsort is beleírni egy szerződésbe, hogy véletlenül se legyen félreértés, kavarodás.
Főképpen akkor ajánlott ezt a pontot is külön kiemelni, ha az esküvői vacsora valamilyen szempontból különleges ételeket tartalmaz, például vegetáriánus, vagy valamilyen ételérzékenység miatt eltérő a szokásostól.
Italfogyasztás típusa
Többnyire két típusú fogyasztás fordul elő. A házasulandók nagy része italcsomagokat választ, mely ugyanúgy működik mint a menüajánlat, korlátlan fogyasztással a felsorolt italokból.
Ebben az esetben persze ugyanúgy rendelhetőek a csomagban nem szereplő italok is, de azokat az étterem külön fel fogja számolna az italcsomag ára mellett.
A másik variáció a fogyasztás alapú számlázás, ami így minden italt magába foglal. Azonban, ha kicsit szűkös a költségvetés és nem szeretnétek, ha a vendégek nagyon megnyomnák az italok végösszegét, akkor érdemesebb az italcsomagok közül választani, melyeknek így kedvezményesebbek az árai.
Ezek mellett ha igényetek van rá, külön egyeztessétek és írjátok le, hogy vihetitek-e a nagypapa termelői borát és a menyasszonyi tortát, amit a kedvenc nagynéni sütött.
Dekoráció
Egyes helyszínek vállalják, hogy a termet, termeket, esetleg még az udvart is feldíszítik nektek. Ekkor ennek a költségeit is bele kell venni a szerződésbe. Választhatjátok ezt is, azonban megkérhettek külön erre a feladatra specializálódott esküvői dekoratőrt. Ebben az esetben foglaljátok bele a szerződésbe, hogy mikor lehet elmenni a helyszínre díszíteni, minden dekorációs elem engedélyezett-e, mikor kell elbontani a díszítéseket, stb.
Vendégek létszáma
A násznép létszáma változhat a nem várt események, betegségek miatt, ezért erre is fel kell készülnötök. 1-2 emberrel kevesebb vagy több általában nem szokott gondot okozni a szolgáltatónak. A helyzetet az nehezítheti, ha a helyszín befogadóképességét túllépitek. Egyes helyeken minimum létszámot is meghatároznak, ami után fizetni kell a költséget akkor is, ha ennél kevesebben lesztek végül.
Zene
Biztosan szeretnétek valamilyen zenét az esküvő utáni buliba. Ha egy zenekart, vagy DJ-t kértek fel, akkor valószínűleg ők hozzák magukkal a saját felszerelésüket. Azonban ha egy ideig saját magatok által választott kedvenc számaitokat szeretnétek lejátszani még mielőtt a zenekar megérkezne, akkor egyeztetni kell az esküvői helyszínnel, hogy tudják-e biztosítani ezt számotokra. Van-e paneljük, ahonnan a zeneszámok között ugrálhattok, vagy csak egy egyszerű lejátszójuk van, ahova csatlakoztatjátok a pendrive-ot és semmi extra funkciója nincs.
Berendezések, eszközök
Foglaljátok bele a szerződésbe, ha az esküvő helyszín szolgáltatja a berendezéseket. Hány asztalról, székről van szó, milyen elrendezésben kéritek. Adnak-e terítőket, vagy nektek kell vinni. A legapróbb részletre is gondolni kell.
Személyzet
Ajánlott előre tudnotok, hogy az általatok választott helyszín tud-e biztosítani elegendő személyzetet a násznép részére. Mivel az esküvő utáni buli sokszor reggelig tart, ez jóval túlmegy az általános munkaidőn. Ezért rögzítsétek, hogy a felszolgáló és konyhai személyzet meddig áll a rendelkezésetekre. Emellett térjetek ki arra is, hogy milyen szerviz lesz a lagziban.
Extrák
Szinte mindegy, milyen extrákat szeretnétek a lagzira, mindegyiket érdemes belefoglalni a szerződésbe. Lehet e tűzijáték, tudnak e fuvart intézni buli után, le tudják e hűteni a jégszobrot, és még sorolhatnánk. Nincs buta kérdés! Inkább mindenre kérdezzetek rá és írjátok le, mint hogy valamiből félreértés, probléma legyen.
Íme egy kis segítség az extrákat illetően:
Foglaló, előleg és kötbér. Mi a különbség?
Már fentebb olvashattatok foglalóról és előlegről. Ajánlott tisztázni a két fogalom közti különbséget, ha nem szeretnétek, hogy meglepetés érjen, ha esetleg az utolsó pillanatban le kell mondani a lagzit.
A különbség, hogy lemondás esetén az előleg visszajár, azonban a foglaló nem. Ha a helyszín mondja le, akkor viszont a foglaló is vissza jár. Ezért figyeljetek, hogy mi kerül bele a szerződésbe!
Az előleg és a foglaló mellett lehet, hogy a szolgáltató kötbért is belefoglal a szerződésbe. Ennek lényege, hogy ha lemondjátok az esküvőt, akkor nagy eséllyel arra az időpontra már nem tud másik rendezvényt szervezni, így elesik a bevételtől. Ennek kivédésére van a kötbér, ami az esemény közeledtével árban növekszik, így jól gondoljátok meg, hogy tényleg lemondjátok-e az esküvőt.
Akármilyen szolgáltatóval is léptek kapcsolatba, mindenképpen kössetek szerződést. A legfontosabb, hogy addig tudtok alkudozni, egyezkedni, ameddig még nem írjátok alá a szerződést, ezért menjetek biztosra, hogy mindenben egyetértsetek és semmiről sem feledkeztetek meg. Hagyjatok elég időt arra, hogy a szerződés minden pontját részletesen megbeszéljétek és rögzítsétek, és akkor Ti is sokkal nyugodtabban szervezitek tovább az álomesküvőtöket!