Benned is felmerült a kérdés, hogyan szervezd át az esküvődet a Covid miatt?
A koronavírus tavaszi, első hulláma rengeteg esküvőnek intett be, így a legtöbb menyasszony arra kényszerült, hogy elhalassza az esküvőjét. Sajnos az átmeneti fellélegzés szakasza után egy újabb hullám közepén csücsülünk. Így újfent az esküvők elhalasztása került napirendre. Persze, sokan – a jelenlegi szabályozások betartásával – megtartják az esküvőt. Ki két tanúval, ki kisebb létszámú násznéppel. Ám, még így is sok esetben merül fel, hogy az idős, vagy külföldön élő családtagok miatt elnapolásra kerül a tervezett ünneplés. Ebben a cikkben abban szeretnék segíteni, hogyan szervezd át az esküvődet a Covid miatt!
Az esküvő elhalasztása már önmagában egy hatalmas kudarc élmény, melyet sok menyasszonynak – érhető módon – nehezére esik feldolgozni. Ebben a kérdésben Lindák Linda pszichológus közreműködésével íródott, Az elmaradt esküvő esete című cikkem tud sokat segíteni. Ha Te is ebben a cipőben jársz, akkor ajánlom az elolvasását, hiszen sok jó tanács vár, melyek segítségedre lesznek.
De térjünk vissza az alapgondolathoz, miszerint, mit is kell tenned, ha el kell halasztanod az esküvődet?
Hogyan szervezd át az esküvődet a Covid miatt? Lépésről-lépésre!
Az elhalasztott, lemondott és újraszervezett esküvők esetében kiemelt fontosságot nyert a szolgáltatókkal való szerződéskötés. Eddig sem győztem hangsúlyozni, hogy ez egy mennyire lényeges dolog. Ám valódi súlyát talán most érzi meg szolgáltató és menyasszony egyaránt!
Alapvető megérteni, hogy a szolgáltatói szerződés nem azért készül, mert rosszat feltételezünk a másikról, vagy nem bízunk benne, hanem azért, hogy bármiféle váratlan esemény esetén védje az érdekeinket. Házasulandókét és szolgáltatókét egyaránt.
A Szerződéskötés esküvői szolgáltatókkal című bejegyzésemben bővebben is megismerheted, miért és főleg hogyan kell egy vállalkozóval szerződést kötni.
Az új esküvői dátum kiválasztása
Ez gyakorlatilag egy nulladik pont is lehetne, hiszen az átszervezés során a legelső eldöntendő feladat, mely rátok hárul, hogy kiválasszátok, mikorra teszitek át a Nagy Napot.
Természetesen ebbe számtalan dolog közbeszólhat: a családi események, a rokonok egészségi állapota, a már kiválasztott szolgáltatók rugalmassága, és a jövőben várható korlátozások, melyeket előre senki nem tud megjósolni.
A következő dátum kiválasztása egy nehéz és nagy felelősségérzetet kívánó feladat, hiszen az egyik oldalról bizonyára tűkön ülve várod már, hogy összeházasodjatok, másik oldalról viszont számolni kell a családdal, a hajlottabb korú rokonokkal, hiszen mindenki első sorban a szeretteit szeretné biztonságban tudni.
Ha nekem kellene most elhalasztanom az esküvőmet, alighanem a 2021-es nyári-őszi szezont választanám, bízva abban, hogy majdnem egy év múlva rendeződni fognak a dolgok. Természetesen ez egy szubjektív vélemény, a saját döntésedet magadnak kell meghoznod.
Egyeztetés az esküvői helyszínnel
Hosszú, esküvőszervezéssel töltött hónapok, hetekig tartó kutatás az álomhelyszín után és most mégis, mint egy kártyavár, úgy omlik össze az egész. Rettenetes…még leírni is, nem, hogy átélni. Mégis, erőt kell venni magatokon és megbeszélni a helyszín tulajdonosával, hogyan lesz tovább. Amennyiben van szerződésetek, valamivel egyszerűbb a helyzet, hiszen le van írva, mi ilyenkor a teendő.
Ám sajnos az a tapasztalat, hogy szerződéssel a kezetekben is érhetnek meglepetések:
- Hiába van leírva, a helyszín nem tudja idei áron vállalni a jövő évi esküvőt
- Nincs számotokra megfelelő szabad időpontja
- Extrém esetben még az is lehet, hogy a járvány alatt tulajdonost váltott a helyszín
Mivel nem vagyok jogász, abban nem tudok pontos információt adni, mi a teendő, ha a szerződés ellenére sem megfelelő a tulajdonos hozzáállása. Ebben leginkább egy jogász vagy ügyvéd lehet segítségetekre. Ha ilyen helyzetbe kerültök, kérjetek jogi tanácsot egy hozzáértőtől még mielőtt a történtek hevében valami olyanra mondtok igent, amivel rosszul jártok.
Hála az égnek, a fentebb említett asztalcsapkodós helyzetek az esetek kisebb hányadában fordulnak elő, így elő az optimizmust és az alábbi kérdéseket tisztázzátok a helyszínnel kapcsolatban:
- Az új esküvői dátum
- A leszerződött ár
- Egyéb rögzített feltételek: terem, kerthelyiség, menü és italok, díszítés, technikai feltételek, parkolás, szállás
Ha arra a döntésre jutottatok, hogy nem teszitek át a lagzi dátumát, mert határozatlan időre elnapoljátok az esküvőt, akkor le is mondhatjátok a foglalást.
Ebben az esetben tisztázzátok a felmondás feltételeit, a már kifizetett összeg visszatérítésének feltételeit.
Ezzel kapcsolatban fontos tisztázni, hogy a foglaló és az előleg között mi a különbség:
A különbség, hogy lemondás esetén az előleg visszajár, azonban a foglaló nem. Ha a helyszín mondja le, akkor viszont a foglaló is vissza jár. Ezért figyeljetek, hogy mi került bele a szerződésbe!
Tudom, hogy nem könnyű ilyen száraz kérdésekben ilyenkor dönteni, de sajnos a saját érdeketekben túl kell esnetek rajta.
A tapasztalatom az, hogy a legtöbb helyszín tulajdonosa teljesen pozitívan és készségesen áll a dologhoz, maximálisan igyekszik a pároknak ebben a helyzetben segíteni és alkalmazkodnak a felmerülő igényekhez. Legyetek hát optimisták!
Megbeszélés a többi esküvői szolgáltatóval
Ez is sajnos egy aránylag hosszadalmas feladat, ám fontos, hogy minden eddig kiválasztott esküvői szolgáltatóval vegyétek fel a kapcsolatot és tisztázzátok, hogyan szeretnétek a továbbiakat.
Azért javaslom, hogy a többi szolgáltatóval már csak akkor beszéljetek, ha a helyszínnel dűlőre jutottatok, mert általában DJ-t vagy dekorost könnyebb másikat találni, mint másik helyszínt.
Ha a helyszínt sikerül átfoglalnotok egy másik időpontra, akkor arra a napra egyszerűbb szolgáltatókat találni, még akkor is, ha a választott szolgáltatóknak az nem megfelelő.
Persze, nem mondom, hogy a már megismert fotós, vagy szertartásvezető „lecserélése” egy ünnepi körmenet euforikus élményével ér fel, de még mindig kevésbé szívás, mint hónapokig új helyszínt keresni.
Persze, ha mindenkinek jó az új dátum és flottul át lehet rakni mindent x hónappal későbbre, az az igazán klassz!
A helyszínhez nagyon hasonlóan, a többi szolgáltatóval is az alábbiakat kell tisztázni:
- Az esküvő új dátuma
- Szerződésbe foglalt ár
- Egyéb feltételek (minden szolgáltatónál más-más)
- Lemondás esetén a már befizetett összeg visszafizetésének feltételei
Ha valamilyen okból meg kell válnotok az egyébként szimpatikus szolgáltatótól, érdemes megkérdezni, hogy tud-e ajánlani valakit maga helyett. Ha igen, akkor az azért is jó nektek, mert alighanem jól ismerik egymást, és egymás munkájának a minőségét, így biztosak lehettek benne, hogy csak olyat fog ajánlani, akivel jól jártok.
A család értesítése az átszervezésről
Talán a leginkább fájó pont, amikor a szeretteinkkel közölni kell, elmarad a tervezett esküvő. Ez biztosan számotokra sem könnyű!
Ha szeretnétek a leggyorsabban és legegyszerűbben tudatni a rokonokat a változásokról, akkor a klasszikus, email-telefon-levél kombinációt ajánlom. Persze, ha a közelben laknak, akkor személyesen is átbeszélhetitek a történteket és a terveket, azonban a vírus miatt célszerű az idős rokonokat ebben az esetben is inkább elkerülni, így vigyázva egészségükre.
A család értesítése kreatívan
Vannak helyzetek, amit már csak humorral lehet elviselni. Én legalábbis sok mindennel vagyok úgy, jobb röhögni, mint sírni.
Ha Ti is ilyenek vagytok, akkor kreatívan vagy viccesen is a család tudtára adhatjátok a változásokat.
- Sok meghívókat készítő szolgáltató készít, kifejezetten erre a célra dekoratív, frappánsat megfogalmazott kártyákat, melyeket nyomtatva vagy online is elküldhettek.
- Ha készítettetek esküvői honlapot, akkor ezen is közzé tehetitek a változásokat, bár az online világot kevésbé ismerő rokonoknak érdemes külön is szólni.
Hogyan szervezd át az esküvődet a Covid miatt, ha külföldön élsz?
Alapvetően, maga az átszervezés ugyan úgy zajlik, ahogy eddig is leírtam, tanácsoltam. Ha külföldön éltek, akkor a helyzet csak annyiban bonyolódik, hogy online kell ezeket a megbeszéléseket megejteni.
Erre egyébként ezer meg egy lehetőség van, az email-től elkezdve a Skype-on át a legmodernebb digitális eszközökig, videótelefonálásig.
Érdemes előre megbeszélni minden érintett szolgáltatóval, hogy mikor fogtok meetingelni.
Ez adhat egy kis plusz munkát, mire mindenkivel megbeszélitek az egyeztetés időpontját, de jobb, mint ha éppen akkor csípitek el a másik felet, amikor vezet vagy ebédel.
Adott esetben előfordulhat, hogy egy-egy szolgáltatóval személyesen kellene leülnötök, de mivel külföldön éltek, így nem kivitelezhető. Ennek a megoldásában segítségetekre lehet, ha egy itthoni rokonnak adtok egy meghatalmazást, hogy ezekben az esetekben személyesen eljárhasson helyettetek, aláírhassa a szerződést, vagy amit a helyzet megkíván.
Összefoglalva az eddig leírtakat…az esküvő átszervezése nem könnyű, ahogy a megszervezése sem volt az. Maradjatok optimisták és lebegjen ebben a nehéz időszakban is az előttetek, nem a lagzi miatt vagytok egy pár. Az esküvő egy életre szóló élmény és méltó megpecsételése szerelmeteknek, de a kapcsolatotok, az érzéseitek nem ettől függenek. Szakítsatok időt egymásra, hallgassátok, támogassátok és legfőképp szeressétek egymást!